Hugo

    Hej, Jag har valt två stycken individuella val i Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet, men har insett att jag måste ha matte 3b för att kunna läsa det program jag vill på universitet. Hur många individuella val kan man egentligen ha, och är det försent att byta individuella val nu, nästan två månader sedan skolan startat? Mvh!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,

    inom individuellt val är det 200 (gymnasiala)poäng, alltså inte 2 kurser utan kurser á totalt 200p., kan t.ex vara fyra st. kurser á 50p./styck. Eller en kurs som är på 200p.
    Då de flesta gymnasiala kurser är på 100p./styck så blir det ofta (men inte alltid) just 2 kurser inom individ.val.
    Matematik 3b (och alla andra kurser inom matte och språk) är på 100p. per kurs. Om din skola kan ge dig möjlighet läsa matte 3, kan inte vi på fråga syv svara på.
    Allmänt gäller: ingen kurs som inte obligatoriskt ingår i det programmet som du läser på gymnasiet, kan du få ngn garanti på att få läsa, utan det blir att fråga på din skola om det.
    Ang. om det är för sent att hoppa in i matte 3b-kursen (om en sådan kurs går på din skola på de tiderna som du kan delta, och om ledig plats finns i kursen), kan bero på vad läraren i matte tycker, vad rektorn säger och hur duktig i matte du är.
    Exempelvis: om en elev har  betyget A i matte 1 och 2 och vill läsa matte 3, så är det lättare för läraren att gå med på att ta in en sådan elev i sin undevisningsgrupp, även när det har gått lång tid efter läsårets början, för att den eleven har uppenbarligen inte så svårt för matte och har en rimlig chans att läsa ikapp. Men även i det fallet kan rektorn säga att det skulle "störa" undervisningen och vara till nackdel för andra elever i undervisningsgruppen om en ny elev hoppar in efter flera veckor.
    Du har inte rätt att läsa kurser som på din utbildning inte är obligatoriska. Att hoppa in i en pågående kurs kan gå, men det beror på flera olika aspekter och löses "på plats", på din skola.
    Ytterst blir det upp till rektorn, men första fråga är: går matte 3 på de timmarna när du inte har andra (för dig Obligatoriska) kurser? och finns det plats i den kursen/undervisnings-gruppen? Om svaren på de frågorna är Ja, då blir nästa fråga: är det OK för matteläraren och har du en rimlig chans att kunna läsa ikapp den delen av kursen som du har missat?
    Prata med SYV-en på din skola så fort som möjigt. Se innehåll i matte 3 på www.matteboken.se

    En "kreativ" lösning (i fall du inte får hoppa in i matte 3-kursen) är att du försöker skaffa dig kunskaper genom självstudier och ber att få göra slutprovet och/eller prövning på din skola innan du tar studenten. Det är dock inte din rättighet, men kan, förhoppningsvis, gå (med lite tur och mycket god vilja från rektorns och mattelärarens sida).
    Vänligen & Lycka till!
    Julia

    • : Just nu läser jag Engelska 7 och Entreprenörskap. Jag vet att Engelska 7 ger 1.0 i meritvärde, och Entreprenörskap är ändå ganska viktigt om man vill läsa Civilekonomsprogrammet sedan på universitet. Då måste jag väl läsa matte 3 efter gymmasiet, på komvux? Räknas de 100 poängen med till meritpoängen från komvux? Tack för svar!
    • Julia : Om du läser matte 3 på komvux, efter gymnasiet, kommer betyget i den kursen räknas in i ditt meritvärde och till utbildningar som kräver matte 3 för särskild behörighet kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    • : Okej! Jag räknade ihop mina snittpoäng med alla kurser och extra meritpoäng, och om jag får C i de resterande kurserna nu i sista året på gymnasiet så har jag 15 meritpoäng. Det är ju ganska illa om jag ska söka civilekonomsprogrammet. Så jag antar att jag måste läsa/komplettera flera ämnen efter gymnasiet...?
    • Mikael : Högskoleprovet är en möjlig väg att gå också! Och även kika på andra utb., där det är lättare att komma in.
    • :

      Har dumt nog inte registrerat mig för HP ännu men skall göra det. Om det ej är försent nu.

      Jag får också titta på andra utbildningar men vill så gärna läsa civilekonomsprogrammet. Är det värt att lägga ännu mer tid på studier efter gymnasiet bara för att samla ihop poängen till programmet?

    • Julia : Antagningsstatistik för Civilekonom (Luleå tekniska universitet) Till höstterminen 2020 visade att man kunde i BI, direktgruppen, komma in med 15.30 i meritvärde och i BII, kompletteringsgruppen - med 15.74... så det är inte otänkbart att med meritvärde på cirka 15 komma in på civilekonomprogrammet. Dock behöver du bli behörig, bl.a ha godkänt betyg i matematik 3. Gör högskoleprovet om du kan, då kommer du prövas även i HP-urvalet.
    • :

      Okej, då finns det hopp. Ska ansöka till högskoleprovet nu. Om man ej får en plats att göra HP får man tillbaka sina pengar då?

      Och om jag ska läsa på Komvux efter gymnasiet måste jag ha fyllt 20. Jag tar studenten vid 19. Måste jag vänta ett helt år för att komplettera den enstaka kursen, för att sedan söka till högskola?

    • : Såg nu att man kan läsa komvux oavsett ålder om man har gymnasie examensbevis.
    • Julia : Ja, man behöver inte vänta på 1 juli det året man fyller 20 år, om man har examensbevis eller studiebevis, då kan komvux ge plats på utbildningar när man är "hur ung som helst" (bara man redan har genomgått 3-årig gymnasial utbildning).
    • : Tack för hjälpen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer