Melina
    Hej, till hösten ska jag börja på gymnasiet där jag ska läsa Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning samhällsvetenskap. Har dock under den senaste tiden (dsv efter antagnngsprrioden) kommit på att jag intresserar mig mycket för ekonomi och juridik. Jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja bli men civilekonom, nationalekonom, ekonom eller jurist låter som jobb jag troligen skulle överväga vid när jag ska välja linje på universitetet. Jag har alltid trott att om jag lägger till matematik 3b i mina individuella val kommer jag att ha grundläggande behörighet till linjer för dessa yrken på högskola/universitet trots att jag inte läst ekonomi linjen. Jag är ofta här inne på fragasyv.se och har märkt att ni svarat olika angående behörighet till civilekonoms linjen i två olika svar. I det ena svaret skriver ni att man ska ha behövt läsa Matematik 3 och i det andra Matematik 4 för att bli behörig till den linjen. (Här är länkarna till svaren: svar 1: http://www.fragasyv.se/fragor/jag-gar-samhaellskunskap-men-vill-arbeta-med-ekonomi-i-framtiden , svar 2: http://www.fragasyv.se/fragor/kan-jag-bli-civilekonom-ekonom-om-jag-laeser-natur-pa-gymnasiet

    Skulle vara tacksam om ni förtydligar det hela för mig, är det godkänt betyg i minst matematik 3 eller matematik 3 och 4 som gäller för böheighet till civilekonom linjen på svenska universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tack så mycket Helin att du har uppmärksammat oss på skillnaden i de två svaren och skickade snabblänkar! Jag har nu rättat till info på http://www.fragasyv.se/fragor/jag-gar-samhaellskunskap-men-vill-arbeta-med-ekonomi-i-framtiden

    Som det är idag, så räcker det med matte 3 för behörighet till Civilekonomprogrammet. Godkänt betyg i Matte 4 ger därför Meritpoäng>>. Behörighetskraven kan också höjas och det är bra med mer mattekunskaper om man vill läsa ekonomi på högskolenivå och jobba med ekonomi, men formellt sett så som kraven ser ut idag, krävs det Matte 3 godkänt.

    Matte 4 krävs för att bli behörig till utbildning till Civilingenjör>>

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA