Ida
    Hej!

    Studievägledarna hade inga tider innan ansökningstiden gått ut.
    Så jag tänker ni kan besvara mina funderingar över val?
    Jag jämför - Digtiala Kulturer i Lund samt Strategisk kommunikation i Helsingborg.

    https://www.isk.lu.se/utbildning/kandidatprogram/kandidatprogrammet-i-strategisk-kommunikation-och-digitala-medier-180-hp

    https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-HGDIK

    Även om jag läser kurserna, planerna blir jag inte helt klar med hur de skiljer sig.
    Vad är det i helheten som skiljer dem åt? Är det en av dem som är bättre grund?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    du frågar om en av utbildningarna är "bättre grund" - men för vad? Grund för vad, alltså? för att läsa vidare - mot vilket yrke i så fall?
    Eller vill du helst börja jobba direkt efter en 3-årig utbildning?
    ********************
    Tips - sök båda programmen. Du behöver dock prioritera - "i första hand", "i andra hand"... men
    förhoppningsvis blir det möjligt att även efter 16 april Ändra plats på dina alternativ. Kontakta Antagning.se och fråga - om det är så; om antagning.se svarar att det är ok att efter sista ansökningsdag Ändra plats på de tidigare sökta alternativen, då kan du söka dem i vilken ordning som helst och ändra sen.
    Du kan lägga in ännu fler alternativ - om det finns utbildningar som också är intressanta för dig, förutom de 2 som du nämner i din fråga.

    Liselotte
    • : Ja, grund för projektledning, kommunikation, ledarskap, digitalt. Vet inte exakt vad jag vill men jag tror i en roll inom något av detta. Jag vill förmodligen börja jobba direkt efter 3 år. Jag vet jag kan söka flera men det är ändå den översta som blir förstahandsvalet. Därför skulle jag gärna vilja få en bild vad du som Syo har att säga om de olika.
    • Anna : Det är många olika aspekter, förutom just vilken utbildning man gick, som bidrar till att man får jobb eller inte - och vilket jobb man får; det är även presonliga egenskaper, kontakter, hur flexibel man är /ex. om man kan flytta eller ta deltidsjobb eller kort vikariat/ - och även tur som spelar roll.
    • Anna : Om det går att byta plats på alternativen vid ansöken till högskola - även efter sista ansökningsdag, då spelar det i så fall inte så stor roll ... för du kan byta plats sen, när du har pratat med studievägledare på högskoleutbildningar som du är intresserad av. Ingen annan, som inte jobbar på de utbildningar eller själv har gått Båda utbildningar - kan jämföra dem på ngt. annat sätt än genom att läsa vad som står på hemsidorna och försöka Gissa vilken av dem som skulle passa dig bäst. Det kan också mycket väl vara så att båda kan passa dig percis lika mycket!