Linda
    Hej,
    jag sköta till universitetet nu till januari men jag sökte bara kurser och inga program. Jag sökte 8 olika kurser. På dem två första står det att jag är i reservplats och på den tredje och fjärde står det att jag är antagen. Men på resterande står det struken men förklaring: "Du är redan antagen till högsta möjliga antal högskolepoäng."

    För det första undrar jag hur många poäng är högst möjliga högskolepoäng.

    Min andra fråga är om jag tackar ja till dem två programmen jag kom in på, kommer jag bli struken från mina två reservplatserna också? Jag skulle gärna vilja läsa iallafall dem 4 första kurserna... och hur kommer det se ut om jag tackar ja till dem två kurserna jag blev antagen på och även väljer att behålla min plats i reservlistan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är Antagning.se som bestämmer men så vitt jag vet kan man enligt de nuvarande reglerna bli antagen till 45 hp per termin, vilket motsvsrar 150 % av studietakt (60 timmar studier per vecka).

    Du kan acceptera en eller båda av de utb.alternativ där du är antagen och samtidigt stå i reserv till dina högre prioriterade val.

    Kommer du in från reserv, får du byta (lämna din plats på en av utbildningarna där du nu är antagen -så att du inte får mer än 45 hp).