Parviz
    Hej jag har funderat på att gå el och energiprogrammet med inriktningen dator - och kommunikationsteknik.. Men frågan är: vad kan jag jobba med efter gymnasiet.. Finns det möjligheter att få jobb utan att ha vidareutbildat sig på högskolan, isf vilka yrken finns det och var i vilka ställen brukar man få jobb, och är det lätt eller svårt att få jobb efter gymnasiet? Vissa ställen står det att man kan bli t.ex. IT-tekniker, IT-support, webbutvecklare men i andra ställen står det att man måste plugga vidare på högskolan för att kunna jobba.? Alltså jag förstår inget kan du va snäll och förklara kort hur arbetslivet kommer att se ut efter gymnasiet om man vill vänta med att plugga vidare på högskolan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Parviz!

    IT-branschen utveckIas jättesnabbt och vi vet idag ännu inte hur det kommer att se ut om 3 år, när det bIir dags för dig att söka jobb efter gymnasiet.

    Om du viII "mer garanterat" få jobb utan att behöva Iäsa på eftergymnasiaI nivå, är det säkrare att väIja inriktning EIteknik>>

    ExempeI på yrken efter den inriktningen är: Hissmontör>>larminstallator/larmtekniker>>kommunikationselektriker>>, teletekniker>>.

    För övrigt, är det arbetsgivare som bestämmer vem som kan få jobbet och det kan också bIi så här: i faII det inte finns sökande med eftergymnasiaI utbiIdnng, kan någon utan eftergymnasiaI utbiIdning få jobbet (det beror aIItså i mångt & mycket på viIka andra sökande finns tiII samma tjänst). Detta gäIIer de fIesta jobben: dina möjIigheter att få jobb beror på vem som söker samma tjänst & det kan ingen veta idag - vem som kommer söka viIka jobb om några år.

    Hoppas mitt svar bIir tiII någon sort hjäIp!

    Liselotte SYV

    Liselotte