Annica
    Hej!
    Jag har gått på komvux och läst vård och omsorg i ett och ett halv år. Nu är jag inne på sista dagen. Jag har under hela studie tiden fått bra betyg på alka prov och inlämningar samt de två första praktikerna men sista praktiken som jag gjorde (akutsjukvård) fick jag en handledare som inte var intresserad av att ha elever och klargjorde det samma dag jag kom. Efter tre veckor (praktiken är fyra veckor) sa hon till mig att hon inte kommer att godkänna mig. När jag frågade varför sa hon vara därför att jag inte var intresserad av arbetet och hon ville inte ha mig där. Under min praktik tid var hon otrevlig mot mig ( även andra där) och försökte hålla undan när jag frågade frågor och sa att det är med dig jag ska gå. Så jag fick gå med andra under hela tiden.
    Nu ville inte min lärare ge mig godkänt utan jag måste göra om praktiken innan jag får ett godkänt fast jag bara saknar fem dagar på praktiken. Kan hon göra så?
    Eller kan jag få ett godkänt i hela kursen ändå?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Annica,

    en tråkigt situation. Olyckligt att det blev så här med handledaren och praktikplatsen! Lärdomen för oss alla bör kanske vara att man ej ska vänta och se och hoppas... utan man ska säga ifrån i tid, ex. när man märker att den här praktikplatsen passar inte mig och be skolan att hitta en annan praktikplats.
    Vad kan du göra nu?
    Hoppas du får godkänt betyg på kursen, men det är upp till läraren att sätta betyg; SYV-ar sätter inte betyg och har inte den kompetensen.
    Om du måste gå om praktiken, hoppas jag att du får en bra plats, där du kommer känna dig välkommen!
    Hälsningar
    Mikael