Tania
    Hej!

    Jag har funderat på vilket program jag ska välja att gå på och det är mellan Na och Ek programmen.
    Jag vill verkligen lära mig om båda ämnena men de är så olika och jag vet inte vad jag ska välja.

    Jag har höga betyg alltså då inget är under C
    Men mitt problem är att om jag väljer Na så är jag rädd att det kommer bli för stressigt och jag kommer inte kunna lyckas.

    I framtiden så vill jag antingen bli Domare, egen företagare eller vetenskapsman. Vilket låter mig med tanken att domare och egen företagare är samma linje.

    Jag är jätte intresserad av kemi och fysik men ändå i ekonomi.
    Jag är rädd att jag väljer fel linje och så måste jag gå om och det är jätte svårt för mig att välja.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tania!

    Du står i valet och kvalet inför ditt gymnasieval.

    De yrken du är intresserad av är

    Domare>>

    Egen företagare>>

    och Forskare>>

    Att bli "vetenskapsman" (forskare) kan man bli inom vilket kunskapsområde som helst, exempelvis kan man bli Skolforskare>> eller Måltidsforskare>>

    Egen företagare kan man också bli inom väldigt många olika branscher.

    Domare är i grunden Jurist>> och du bör i så fall söka till Juristprogrammet på högskolenivå. Bli behörig till den utbildningen är inte alls svårt, man behöver (förutom Grundläggande behörighet) bara två godkända betyg - i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b. Man kan bli behörig till Juristprogrammet på alla gymnasiala program (inklusive de yrkesprogrammen). Det krävs inte att man läser inriktning Juridik>>> på Ekonomiprogrammet för att bli behörig. Men givetvis är det inte en nackdel att läsa på den utbildningen.

    Därför kan du gott och väl välja Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik på gymnasiet. Du kan bli både egen företagare och forskare och domare - om du läser EK, inrikt Juridik.

    Om du är intresserad av kemi coh fysik, välj läsa de ämnen som valbara kurser på Ekonomiprogrammet.

    Fysik och Kemi får ej läsas som Programfördjupande på EK (se i Programplanen för EK>> ) men du kan läsa fysik och/eller kemi som kurser inom Individuellt val eller som "utökade" (extra) kurser.

    Vänligen

    Julia SYV