Elev
    Hej, jag går i nian och ska välja linje väldigt snart. Hela högstadiet har jag varit säker på att jag vill gå ekonomi men nu nyligen har jag börjat tveka och överväga att läsa natur istället. Jag är nyfiken och gillar no och det faktum att det bara är fakta (inte som so där man behöver resonera ur olika perspektiv) och det är jag duktig på att lära mig. Jag gillar även matte och är hyfsat duktig på det med. Men jag har hört att natur är mycket svårare än ekonomi och det är jag väldigt orolig för. Jag är också orolig för att inte ha betygen efter gymnasiet att läsa det jag vill. I dagsläget har jag 337.5 i merit och är rätt ambitiös. Ekonomi har jag lite svårare att veta om jag gillar då vi inte har gått in lika mycket på det i grundskolan. Och jag vet inte heller riktigt vad man kan bli efter man gått natur. Så mina frågor är ifall natur är svårare än ekonomi? Vad kan man jobba som efter natur? Hur ska jag veta vad jag passar bäst för? Och slutligen, är det smart att läsa ämnena (moderna språk 4, engelska 7 och matte 4 alt 5) som valbara kurser för att få så högt meritpoäng som möjligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tove,
    Du ställer en viktig fråga - om gymnasieval, men som också är rätt svårt att besvara. Du skriver bland annat: " Jag är också orolig för att inte ha betygen efter gymnasiet att läsa det jag vill." Men vad vill du läsa efter gymnasiet? Du frågar också om vad du kan jobba med efter naturvetenskapsprogrammet. Men NA är ju högskoleförberedande, man lär sig inte något yrke och tanken är att man ska läsa vidare och inte jobba direkt efter gymnasiet (om man går ett av de högskoleförberedande gymnasieprogram).
    Vill man ha stor chans att få jobb direkt efter gymnasiet bör man söka till ett av yrkesprogrammen där man lär sig ett praktiskt yrke.
    Du frågar om NA är svårare än EK men det beror på vilka ämnen som du har lätt respektive svårare för. Gillar man matte och naturvetenskapliga ämnen och har lätt för de ämnena, då bör inte studier på NA upplevas som svåra.
    EK inriktning Ekonomi är det ofta så att eleverna driver UF-företag (ofta under årskurs 2) och det går inte välja bort det om skolan har infört UF-företagande som undervisningsmetod. UF=ung företagsamhet.
    Svara gärna på frågan om vilken eftergymnasial utbildning som du tror du vill komma in på.
    Jämför programplaner för NA och EK; du kommer att i planerna se vilka kurser som ingår. Programplan för NA hittar du här: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
    Och programplan för EK - här: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf
    Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se

    Studie- och yrkesvägledare