Ditte
    Hej!
    Min son letar efter ett gymnasium (helst i södra Stockholm) som har ekonomiprogrammet med inriktning musik. Då ska det vara spela instrument eller sång, inte digitalt.
    Helst ska utbildningen vara på engelska men de andra kriterierna går före. Finns det någon sån? Eller måste han välja mellan ekonomi och estetisk?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ditte,
    exakt de önskemål som du beskriver i din fråga - tror jag, tyvärr, inte att det går att uppfylla.

    Men
    kika gärna på följande alternativ:
    Östra-gymnasiet >>Ekonomiprogrammet med särskild variant; som det ser ut, kan man ha "estetisk inriktning" på den skolan, men kurser Musikproduktion & Ensemble.

    Kristofferskolan >> - som visserligen ej erbjuder just Ekonomiprogrammet, utan Naturvet. och Samhällsvet., men kurser som ingår i ekonomiprogrammet är inte så olika de som ingår i NA och SA - det går ibland att få i princip samma innehåll i examensbeviset som Ekonomieleverna har, trots att man läser på Samhällsvet. eller på Naturvet.programmet.

    Annars så kan man också överväga söka till en skola som både erbjuder Ekonomiprogrammet och Estetiska/musik - och hoppas på att det inom Individuellt val går att välja kurser "från det andra programmet" + en eller frlera U-kurser (läsa utökat program, enligt rektors beslut). I Sthm verkar en sådan kombination erbjudas på följande gymnasieskolorna:
    Värmdö gymnasium
    Viktor-rydberg-gymnasium-jarlaplan
    Fryshusets gymnasium
    Cybergymnasiet-odenplan.
    Mitt råd blir att kontakta alla de skolorna, som jag nämner ovan, och fråga om det skulle gå att läsa på deras skola på ekonomiprogrammet men få in många musikkurser eller tvärtom, att läsa på ES/musik men få in många "ekonomikurser" (och även matematik - på EK läser man matematik 2b och på inriktningen ekonomi även matematik 3b, men på Estetiska programmet - endast matematik 1b).