Erik
    Hej, jag har precis börjat ettan på El och energiprogrammet, och jag har upptäckt att jag programmet inte passar mig. Jag har nu upptäckt att jag skulle vilja läsa vidare till SO-lärare i högstadiet efter gymnasiet. Jag kommer självklart att lägga till de kurser som behövs för grundläggande högskolebehörighet. Jag har även funderat på att byta program till något högskoleförberedande, men finns tyvärr inga platser kvar, min fråga är då om/hur länge jag måste läsa på komvux efter gymnasiet eller om det är värt att gå om ettan i ett annat program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    du förlorar inget på att under det här läsåret göra ansökan till åk1 på samhällsvet.programmet. Jag rekommenderar inriktning Samhällsvetenskap (pga där läser man en kurs Samhällskunskap 2, vilket du behöver för behörighet till utb.Lärare i Samhällskunskap). Samtidigt fortsätter du läsa (som vanligt) på din nuvarande utbildning.
    Sedan - om du får plats till hösten 2019 på SA, kan du under sommaren bestämma dig - att du stannar kvar på EE eller om du börjar på SA i åk1 nästa höst.

    *********
    För övrigt, så går det givetvis att komplettera efter gymnasiet. Exakt hur lång tid det kommer att ta är svårt att säga. Det är inte omöjligt att du kan komplettera på en termin eller så kan det ta längre tid än ett år. Detta beror på vilka kurser du komma in på Komvux och/eller på en folkhögskola (eller om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand och göra prövningar).
    I genomsnitt gissar jag på att det behöver inte ta längre tid att komplettera än ett läsår.

    Bästa hälsningar

    ANNA