SYV-besökare

    Hej jag är kontaktperson till en ung vuxen (strax över 30 år) som från sitt hemland har en hög utbildning inom Turism (motsvarande Magisterexamen, har UHR, universitets- och högskolerådet bedömt) men hen har nu bott i Sverige endast ett år och lär sig för närvarande svenska. Hen funderar på sin framtid i Sverige, om hen ska satsa på turism eller på att undervisa inom turism eller på ngt. annat. Har ni några tips? personen bor och läser svenska i Göteborg.

    Till saken hör också att personen som min fråga handlar om önskar helst ska börja jobba fortast möjligt.

    Vänligen

    Studie- och yrkesvägledare

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    info om Yrken inom turism - var god se
    framtid.se/yrke/yrken-inom-turism
    och
    undervisning i turism finns i Sverige på flera olika nivåer /inom olika skolformer/ - bland annat på gymnasieskolorna: se en lista på ca >> 60 gymnasieskolor med HT, inriktning Turism

    av dem fyra gymnasieskolor - i Göteborg, där personen bor, som din fråga handlar om (om jag förstod dig rätt).
    Man kan t.ex börja med att gå på Öppet hus på skolorna; försöka ordna ett Studiebesök och senare - en praktikplats på en skola som har undervisning i "turism".
    ***
    inom yrkeshögskolan finns det också "turism-utbildningar": exempel på yh inom turism är
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/trac-diplomerad-resekonsult-yrgo
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/hospitality-management