viviana

    Kan man fortfarande få 1,0 meritpoäng även om man får E i engelska 7?

    • Daniel : Det är olika regler, beroende på om du är 18 år och läser därför mot Examensbevis (eller om man är äldre och på "sin tid" läste mot ett Slutbetyg - syftar på reformen Gy2011-Vux2012). För dem med gamla betyg ger eng7meritpoäng /samma antal/ oavsett hur högt betyg de får, men för dig som har eller kommer att få Examensbevis räknas betyget i kurser som ger meritp. även in i ditt jämförelsetal och på så sätt spelar det roll Hur Högt betyg du får.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för dig med Examensbevis gäller följande:
    ja, du får + 1.0 meritpoäng för Godkänt betyg i engelska 7 (E eller högre betyg); men betyget i eng 7 (p g a den kursen ger dig meritpoäng) kommer även räknas in i ditt jämförelsetal och den totala höjningen, alltså höjning av ditt meritvärde, kan därför bli både högre och lägre. Det är med MERITVÄRDET som man i Sverige konkurrerar om högskoleplats.

    Exempel:
    vi säger att du har alla A betyg i alla kurser som räknas in i ditt jämförelsetal men inga meritpoäng; på så sätt har du Jämförelsetal = Meritvärde på 20.0
    du läser engelska 7 och får E i betyg
    då blir ditt nya meritvärde 20.6 (därför att jämförelsetalet sänks med - 0.4 men 1.0 plussas på som MERITPOÄNG). DEN TOTALA HÖJNINGEN BLIR DÅ MINST + 0.6
    och som mest kan höjningen bli upp till + 1.4 (om eleven har alla E betyg men får A i eng 7).
    ********
    För personer med Slutbetyg som var standart för avgångselever från gymnasiet till och med året 2013 är reglerna annorlunda.
    Men för dig med Examensbevis är reglerna kring meritpoäng - som jag förklarat ovan - sådana: se ingo på gymnasieGuiden.se/merit

    Sammanfattning:
    du vinner på att ha så högt betyg som möjligt i eng 7.