Filip
    Hej!
    Jag gick ut gymnasiet med för få godkända betyg. Hade för mycket F poäng. Jag har ett studiebevis då med mina betyg, men gymnasieexamen fick jag ej då, men har dock pluggat upp nu.
    Min fråga är denna dock;
    Låt säga att jag fick E i religionskunskap och sedan läser Biologi 1 på komvux, kan betyget från komvux ersätta mitt betyg från gymnasiet om det blir högre?
    Jag gick ekonomiprogrammet, så jag har inte läst biologi på gymnasiet.
    Just nu har jag då läst Psykologi 2a och Filosofi 1 via komvux och fick A och B i slutbetyg. Kan dessa betyg då ersätta andra, lägre betyg från min gymnasietperiod?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    det finns vissa Obligatoriska kurser som måste ingå i ett examensbevis.
    Religionskunskap 1 är t.ex en sådan obligatorisk kurs; den måste ingå.

    Du måste göra planering - mot examensbevis på komvux, tillsammans med SYV.
    Vem som helst förstår att vill få högre betygsvärde, om möjligt. Du kan t.ex göra prövning i Religion1 och ta det högre betyget, från prövningen, in i examensbevis från komvux. Boka tid med syv på komvux och gör planering mot examensbevis.

    Vänligen
    Julia syv