Hej Tilde,
    du har rätt Naturkunskap 1b ersätter Naturkunskap 1a2 och 1a1... om du redan har godkänt betyg i nk1b behöver du alltså inte läsa nk1a1 och 1a2. Dock kan det uppså en situation då skola ej kan erbjuda dig läsa ngt. annat på de timmarna din klass läser naturkunskap och då kanske du vill läsa om samma kurs för att inte förlora studiebidraget. Det är nämligen så att elever på gymnasiet endast har rätt till studiehjälpen från CSN om de läser på HELTID. om du däremot är ledig några timmar då din klass läser ... studerar du i så fall på Deltid och med det ej har rätt till Studiehjälpen från CSN.
    Av den ovan nämnda anledning + om eleverna vill få högre betyg i kurser, i vilka de redan har godkända betyg, så läser många elever, som har bytt program - samma kurser en gång till.

    Hälsningar

    ANNA