Anders

    Hejsan, min fråga gäller PRAO på grundskolan. Jag upplever det svårt att hitta PRAO-platserna. Många elever vill ha ganska mycket hjälp. De har ibland ganska stora krav på att det ska vara en specifik PRAO-plats, exempelvis på Arkitekt-byråer eller hos en Tandläkare... :) och själva kan de inte hitta en plats; föräldrarna kan inte alla gånger hjälpa heller. De elever som inte hittar någon plats där de vill vara eller där de över huvudet taget kan vara - blir allt fler för varje år, är i alla fall min erfarenhet. Vad finns det att göra? Några idéer? t.ex vilka "aktiviteter" kan man köra i stället för den "klassiska PRAO-n"? Alla idéer och förslag välkomnas! Vill också passa på att önska er en trevlig 6 juni imorgon ☺ Anders A.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders!

    Det är absolut sant att det kan vara svårt att hitta PRAO platserna. Och det blev ännu svårare med de nya kraven från Arbetsmiljöverket om att göra "säkerhetsbedömning" och rektor är ansvarig för att säkerhetsbedömning görs. Det medförde att många grundskolor "ställde in" PRAO helt och hållet, tyvärr. Det är bra att ni på er skola ändå har PRAO!

    Jag förstår att det kan vara svårt att hitta platserna. Vi har erfarenhet av att vissa grundskolor erbjuder de så kallade "ersättningar" för PRAO - till alla elever eller bara till de elever som inte vill ha "vanlig Prao" eller inte kan hitta plats där de vill vara.

    De "ersättningar för Prao" som vi idag känner till är följande:
    a) göra studiebesök på många olika arbetsplatser i stället för att vara en prao-elev; Studiebesök kan man göra i grupp eller enskilt. Man kan ge eleverna uppdrag att göra observationer och korta intervjuer med personal på de arbetsplatserna som de besöker; sedan kan eleverna redovisa vad de sett och lärt sig på de olika arbetsplatserna - och de kan redovisa i olika former: uppsatser; muntliga framträdanden eller t o m göra fotoutställning på skolan /varje elev bidrar med minst en bild med tillhörande kort beskrivning vad bilden föreställer/;

    b) pröva-på på gymnasieskolorna: exempelvis boka "vara elev för en dag" på fem olika gymnasieskolorna eller på olika program på en och samma gymnasieskola (en utbildning per dag måndag till fredag); på samma sätt som med studiebesöken, se ovan :), kan man be eleverna att "redovisa" sina erfarenheter från de olika gymnasiala utbildningar - i uppsatere, muntliga redovisningar inför små eller stora grupper eller göra någon form av utställning; alla svenska gymnasieskolorna /både i Sverige och >>Utomlands/ hittar man på www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    c) helt och hållet "teoretisk" PRAO - på skolan eller hemma - undersöka olika yrken och utbildningar och/eller arbetsmarknaden i Sverige och/eller utomlands. Exempelvis är vår erfarenhet att vissa elever blir mycket förvånade när vi svarar att det ej finns "jobbgaranti" i Sverige. Vissa elever tror alltså att om man går en viss utbildning så får man jobb inom det yrket, typ garanterat... vilket inte stämmer. Det kan vara bra att eleverna får en realistisk bild av arbetsmarknaden.
    Vill man ha en överblick över olika yrken - kan man gå in på www.framtid.se där det finns tusentals olika yrkespresentationer.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'rymden' (4 st.)

    • Caroline

      Vilket yrke passar mig och mitt intresse bäst?

      Hej! Det är så att jag är väldigt intresserad av att upptäcka och studera nya och olika fenomen som finns i rymden. För att upptäcka och studera olika fenomen så kommer jag förmodligen behöva experimentera mycket, samt beräkna mycket...

      Peter: : Hej, kika på framtid.se/yrke/rymdyrken och kontakta de som är experter på rymd och rymdyrken (en allmän studie- och yrkesvägledare är intet det).Vem kan du kontakta?mina... Läs hela svaret
    • V

      Kan jag skriva ett gymnasiearbete om rymden på samhällsprogrammet?

      Hej jag går i 2an på samhällsprogrammet just nu och har börjat fundera på vad jag ska skriva om på gymnasiearbetet i trean. Jag har hört att det är väldigt viktigt att man skriver om något som man är intresserad i och som man inte tycker är tråkigt. Rymden är ett ämne som jag har varit...

      Milla : : Det är mycket viktigt att få godkänt betyg på gymnasiearbete för att det i annat fall inte går att få sitt examensbevis och tema för gymnasiearbete... Läs hela svaret
    • Daniel

      Jag vet inte vad jag vill bli!?

      Hej! Jag har alltid varit intresserad av flygplan och att flyga! Men jag har höraapparater så pilot kan jag inte bli.. så jag funderade på att bli flygmekaniker/tekniker men när jag var på öppet hus på det gymnasiumet så sa dem att man behövde höga betyg och extremt mycket pluggande... vilket...

      Julia: : Hej DanieI, kika gärna på yrket vetenskapskommunikatör med rymdinriktning>> och så finns det också möjIighet för en journaIist att speciaIisera sig om skriva om FIyg- och rymd... ur... Läs hela svaret
    • Valentina

      Mycket matte i astronomi?

      Hej min fråga är om det krävs att kunna mycke matematik som astronom?

      Mikael: : hej Valentina! En astronom behöver kunna mycket matte och fysik. Det är många komplicerade beräkningar som man måste göra. Om du är intresserad av astronomi, kanske du vill kontakta Astronomisk... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga