Molly
    Hej! Jag ska snart påbörja mitt sista år på gymnasiet och har valt för många kurser i det individuella valet... Jag behöver egentligen bara välja två, men insåg inte detta förrän det var för sent och känner nu att det blir lite onödigt, och för mycket stress att läsa tre. Jag ser fram emot att läsa två av dem, men den sista är en jag helst skulle vilja ta bort. Går det? Och i sådana fall, hur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Molly;

    prata med SYV på din skola - är mitt råd.
    Du ska med SYV-ens hjälp kontrollera att du, även om du hoppar av en kurs, fortfarande läser på Heltid och kommer uppfylla kraven för examensbevis.
    Vid gymnasiestudier på deltid har inte eleven rätt till studiehjälpen från CSN.
    Och du vill väl kunna få ut Examensbevis och bli behörig till eftergymnasiala studier? Kraven för examensbevis är rätt många och även komplicerade; därför behöver du prata med syv på din skola.
    Om ni kommer fram till att du kan, utan negativa konsekvenser för dig, minska antal kurser du läser, hjälper hen dig att "hoppa av".

    Vänligen
    ANNA