SYV-besökare
    Hej, tänkte bara dubbelkolla med en annan SYV, få "second opinion", så att säga: en elev i slutet av åk3 - som har betyg i 2550 poäng men 300 F poäng, alla F poäng är i kurser som inte är U-kurser. I en 50 p.U-kurs har eleven ett godkänt betyg. Är det Examensbevis eller Studiebevis?
    Mvh
    En SYV som vill samråda med kollegorna :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Så som jag förstår reglerna så blir det ett Studiebevis.

    Du kan prova ringa till Upplysningstjänst på Skolverket - du har säkert tel.nr till dem

    08-527 332 00 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 samt kl.13-15.00... ofta lång väntetid, tyvärr.

    De säger också att man själv får tolka reglerna.

    Och min tolkning är att eleven ej uppfyller kraven - då det måste vara minst 2250 poäng godkända inom ”vanliga kurser”.

    Jag vet också att det är den "sedvanliga tolkning" att eleven för ha minst 2250 poäng godkända i "vanliga" dvs icke-U-kurser.

    Om du får andra svar på andra håll - var god hör av dig.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA