Karl Erik Simon

    Hej, Jag läser extra kurser på komvux (jag har en avslutad gymnasieutbildning). Jag har kunnat söka in till t.ex Matematik på SU i B1. Kommer betygen jag får på extra kurserna på komvux att påverka B1 om jag söker in till t.ex matematiken igen? OBS: Jag var redan behörig till matematiken innan komvux

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du var behörig innan du läser "extra-kurser" så kommer du även fortsättningsvis prövas i BI (direktgruppen) med det meritvärde som du hade på dina betyg som finns i gymnasieexamen (examensbevis).
    Om du genom en komplettering Höjer ditt meritvärde, då kommer du samtidigt prövas även i BII (kompletteringsgruppen) med det högre meritvärde som du fick genom en komplettering.
    Du kommer, alltså prövas både i BI och i BII men med olika meritvärden (högre meritvärde i BII). Så, svar på din fråga måste  bli att dina extra-kurser på komvux kommer inte påverka ditt meritvärde i BI.

    Studie- och yrkesvägledare