Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tyra,

    Meritpoäng >> kan man få för Engelska 7, för moderna språk 3 och 4 och för "högre kurser i matematik". Det är inte NÄR man läser en kurs utan VILKEN kurs man får godkänt betyg i som spelar roll för att få meritpoäng >>. Om du under åk1 fick godkänt betyg i Moderna språk 3 får du 0.5 i merit för det.

    Sedan ingår det i några gymnasieprogram 2 obligatoriska kurser i Moderna språk; de kan dock bytas ut mot Modersmål. Men man får inte meritpoäng för modersmål. Men genom att byta moderna språk mot modersmål får man möjlighet att uppfylla kraven för Examensbevis.
    Vilket program läser du på?
    Oavsett vilket program du läser får du 1.0 i merit för godkänt betyg i engelska 7. Du får ocksså 0.5 i merit för godkänt betyg i Moderna språk 3 och 1.0 i merit för godkänt betyg i Moderna språk 4.
    Max i merit är 2.5. Ingen kan få fler Meritpoäng än just 2,5.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Jag läser natur :) där vi har eng 7 redan inplanerat i kursen. Får jag ändå 1 merit extra för den? Vilken matte skulle jag behöva läsa för att slippa Ms 3 och 4?
    • Anna : Det är "högre" mattekurser än den utbildning som du söker på högskolenivå kräver. Ex. om du söker till läkarprogrammet som kräver matte 4; då är det matte 5 som ger 1.0 i merit och matte specialisering som ger 0.5 i merit. Men om du söker till utbildning som ej kräver matte - ex. om du söker till journalistprogrammet, då får du merit redan för godkänt betyg i matte 2 och matte 2, 3 och 4 ger dig full merit inom matte, 1,5 i merit inom matte; som ihop med 1.0 för eng 7 ger i så fall full merit, 2,5 /max i merit/.