Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Francwa,
    Förskollärarprogrammet är i Sverige en utbildning som ligger på Högskolenivå; därför måste man ha Grundläggande behörighet. Och utan godkänt betyg i gymnasiearbete och i matematik 1, bland annat, kan man inte få examensbevis.
    Jag antar att du idag har ett studiebevis.
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Vänd dig gärna till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Gör planering med SYV-en på komvux - mot examensbevis; du behöver, som sagt bl.a ha godkända betyg i matematik 1 och i gymnasiearbete. Det kan gå att ta in matematik 1a, som är en lite lättare kurs än matematik 1b, in i examensbevis. Prata om det med SYV på komvux i din kommun.

    Du får också gärna kika på yrken som på sätt och vis liknar Förskollärare, ex. på Lågstadielarare och lärarassistent.

    ang. konkurrens om plats på förskollärarprogrammet
    Det beror i mångt i vilken stad man vill läsa; ex. i Luleå kan man komma in med rätt så låga betyg, men man måste vara behörig (ha både grundläggande och särskild behörighet; särskild beh. till förskollärarutb. är godkända betyg i Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b).