Saga
    Hej!

    Jag går samhäll - beteende tredje året.

    Jag kommer med största trolighet få F i matte 2b men kommer få min gymnasieexamen då det är det enda ämnet jag har F i och mitt gymnasiearbete ser bra ut. Jag behöver dock betyg i matte 2b för att söka vidare till den högskoleutbildning jag vill in på och undrar hur jag går till väga för att uppnå det?

    D.v.s ska jag söka till folkhögskola/komvux för enbart den kursen eller...? Hur går det till?

    Jag låter nog helt clueless men det är för att jag är det haha.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,
    du kan efter gymnasiet försöka få betyg i Matematik 2a (som är en lite lättare kurs, än 2b, men som också ger behörighet till de flesta utbildningar som kräver "matte 2"). Mitt råd till dig blir att du nu gör ditt bästa och vi hoppas du får godkänt betyg i matte 2b; blir det inte så - sök läsa matte 2a på komvux. Matte 2a läser man på komvux på  fem veckor, om man läser på Heltid; eller på 10 veckor, om man läser på halvtid.

    **** Läsa endast matematik på en folkhögskola, kanske inte blir möjligt. Du kan kontakta några olika folkhögskolor och fråga om det eller se på deras hemsidor. Varje folkhögskola är som ett "eget företag"; det kan te sig rätt så olika på olika folkhögskolor. Eller kontakta folkhögskolornas gemensam infotjänst - E-post: [email protected] Telefon: 08-796 00 50

    **** Du kan också försöka hitta utbildningar på eftergymnasial nivå som ej kräver godkänt betyg i högre matte-kurs än matematik 1. Ex. finns det många utbildningar inom yrkeshögskola, som ej kräver matte 2. Hela utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Vänligen
    Julia syv