Sara

    Hej! Mitt namn är Sara. Just nu så kompletterar jag till examensbevis på komvux. Jag läser samhällsvetenskapliga programmet. Men har tankar att plugga utomlands, så mina funderingar är:

    - Hur många poäng kan jag ha F i i mitt examensbevis?

    - Och dessa poäng, kan jag välj att ha de i examensbeviset som F, utan att ta de, eller måste jag ta kursen och inte lyckas på den för att den ska stå med i examenbeviset?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    F är också ett Betyg, och för att få betyg måste läraren ha "underlag för att sätta betyg" som det heter. Läraren måste alltså veta att du inte har kunskaper i kursen; du måste vara inskriven på kursen och delta i ca hälften av lektionerna /som minst/ eller göra Prövning och få betyg på prövningen, man kan få F på prövningen.
    Vi rekommenderar att försöka få Examensbevis utan några F-betyg. Detta pga Examensbeviset får du "för livet" och dina planer kan i framtiden ändras. Du kan ångra att du har F betyg i examensbeviset. F-betygen drar mer meritvärde ganska mycket.

    Men som svar på din fråga - i examensbeviset från komvux som omfattar 2400 poäng är det max 150 p. F betyg som man får ha och ändå uppfylla kraven och kunna få sitt examensbevis från komvux.

    Ang. det att du planerar att läsa utomlands; så kan det vara olika vad för krav som utländska skolorna kan ställa.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA