Sana

    Hej! Jag tog nyligen studenten och gick ut med 3F vilket innebär ingen gymnasieexam utan studiebevis. Just nu har jag 13 i snitt med 3F och ingen merit.

    Nu har jag tänkt att plugga mate2b som ingår i mitt program för gymnasieexamen. Jag har även tänkt att plugga eng7 och förmodligen även mate3b/c (fastän eng7 & mate3 inte ingår i mitt program).

    Så det jag vill göra är att få gymnasieexamen och höja mitt snitt i betygen. Men jag kommer fortfarande ha 2F kvar som är moderna språk kurser, och som jag inte tänker plugga om på komvux. Jag undrar om man kan ta bort dessa språk kurser från mitt betyg för att det det drar ner på mitt snitt?

    • Anna : Om du vill få in Högre betyg i kurser som du redan har godkända betyg i, kan du försöka hitta var du kan göra prövningar i dem kurserna; får du högre betyg på prövningar, kan komvux ta in de högre betygen in i ditt examensbevis; se gärna info på https://www.fragasyv.se/info/provning .

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sana,
    du måste göra Planering mot Examensbevis tillsammans med sYV på komvux i din kommun.
    Moderna språk betygen behöver inte ingå i examensbevis från komvux, men du måste i så fall läsa andra kurser för att komma upp till 2400 Betygsatta poäng som ska ingå i examensbeviset. OBS! Betyg i Idrott-och-hälsa 1 får inte ingå i examensbevis från komvux.

    Vänligen

    ANNA

    • : Så jag kan ta bort 2 kurser av morderna språk om jag har har studerat 2400 poäng totalt? Om jag tarbort dessa F kommer det höja mitt snitt?
    • Anna : Du kan inte självmant /helt på egen hand/ bestämma vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis från Komvux. Det är beslut som Rektor på komvux fattar. Ansvar för planering inför examensbeviset är oftast delegarat till SYV. Skillnaden med att ha F eller E i en 100 poängs gymnasiekurs blir "plus-minus 0.4". För 2 kurser blir det i så fall Plus 0.8 om man har E betyg i stället för F. Har man A betyg i stället för F - blir skillnaden "plus 0.8" för varje 100 poängs-kurs.