Tayeba

    Hej igen! Tusen tack för föregående svaret. Jag undrar också om CSN. Kan jag söka studiebidrag om jag bara läser engelska5,6 och natur(1a1.1a1.2)tillsammans eller behöver mer poäng? Jag vet inte hur CSN hjälper till på gymnasiet nivå. Jag har planerat att studera först engelska och natur sen plugga svenska?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    för att ha rätt till Studiemedel (från CSN) måste man uppfylla några krav; bl a måste man ha "veckor kvar att ta av "...

    kravet på studieomfattning är minst Halvtidsstudier (alltså minst 10 gymnasiepoäng per vecka) och i så fall har man rätt till Halva studiemedel; Nästa nivå är 75% av studietakt (15 gymnasiep. per vecka) och för heltidsstudiemedel alltså Hela studiemedel måste man läsa minst 20 gymnasiepoäng per vecka; vilka ämnen man läser eller om man läser ett ämne åt gången - spelar för CSN ingen roll.

    I grunden måste man ha Principiell rätt till svenskt studiestöd.
    Vänligen
    Julia syv