Emily

    Jag har aldrig läst modersmål kommunalt, trots att jag haft rätten till den. När jag var yngre sökte jag om det men fick inte, då det var för lite personer som hade samma modersmål. Idag vill jag gärna läsa men jag går redan i mitten av 2:an av gymnasiet. Är det redan försent att läsa det och har jag fortfarande rätten till det?

    • Liselotte : Har du frågat SYV på din gymnasieskola? Vad fick du för svar?
    • Julia : Jag ser tagg Kinesiska - på din fråga... gissar därför att det är kinesiska som är ditt modersmål, stämmer det?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emily,

    det är inte så enkelt att bara svara om du har rätt och ska läsa modersmål eller inte...
    Saken är den att i fall ingen lärare finns som kan undervisa i ditt modersmål, så går det ju inte... ändå. Och vad ska man då göra? Lärare växer inte på träd... det är lärarbrist. Och "vem som helst" kan inte undervisa i ett språk som personen inte kan...
    Mitt råd till dig blir att du snarast möjligt går och pratar med syv på din skola.
    Du kan också vända dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd (detta även om du exempelvis går på en fristående gymnasieskola) - du har rätt att få info om lärare i just ditt modersmål finns. Sedan har man också extrastora rättigheter om ditt modersmål är ett av de minoritetsspråken i Sverige.
    Sverige har fem nationella minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, romska och samiska. Har man ett av de språken som sitt modersmål - har man, enligt vad en sakkunnig har svarat oss, rätt att läsa det, även om det är färre elever än fem - hos samma "huvudman"; men om ingen lärare finns som kan undervisa - blir det ej praktiskt genomförbart ändå, trots att man har rätt.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.
    P.S: om du uppger vilket språk är ditt Modersmål och i vilken kommun du är folkbokförd + vilken gymnasieskola du går på, bra även om du berättar vilket program och inriktning du går - då ska vi försöka få ett konkret/rätt svar - om vad som gäller just för dig just nu.

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag såg att din fråga är taggad bl a med KINESISKA och gissar därför att det är modersmål /kinesiska/ som du vill läsa.

    Pratar du kinesiska dagligen? Om inte, då blir det svårt för dig att läsa modersmåls-kurser... detta för att kurser i modersmål är "byggda" på den grunden att elever talar sitt modersmål dagligen (ofta hemma med sin familj) och att eleverna är flytande i tal-språket; man lär sig skriva, grammatik mm., men prata ska man redan kunna; kan du?
    Det kanske är så att du "vinner" mer på att läsa kinesiska som Modernt språk? Jag vet inte... jag bara nämner de olika alternativ som kan finnas.
    Om din gymnasieskola erbjuder läsa Kinesiska 1, 2 eller 3 - kanske du kan läsa en av de kurserna.
    Kinesiska 1 är nybörjarkurs, för de som inte kan någon kinesiska - som t.ex skulle passa mig, som inte kan någon som helst kinesiska idag. Men sedan går det fort fram; Fortsättningskurs heter Kinesiska 2, sedan kommer 3-an... och så vidare; totalt finns 7 gymnasiala kurser inom Kinesiska.
    Om just din gymnasieskola kan erbjuda läsa kinesiska, kan du endast få veta på din skola.

    Modersmålsundervisning brukar inte vara så mycket beroende på exakt vilken gymnasieskola elever går på - utan mer om tillgång till lärare finns eller inte. Sedan måste det finnas fem elever som kan och vill läsa kinesiska; villkoret är också att "språket talas av eleven dagligen hemma".
    Om undervisning i kinesiska är pågående - kanske du t o m kan hoppa in mitt i läsåret... Om ingen lärare finns som kan undervisa, då går det inte.
    Ta reda på om undervisning i kinesiska som modernt språk och/eller som modersmål pågår på din skola eller i din kommun - du har rätt att få veta det, om du så önskar; om du inte får svar på din skola, kontakta Utbildningsförvaltiningen i din kommun.
    Om undervisning pågår men du blir nekad att delta, kan du höra av dig igen; då kan vi kontakta Skolverket och fråga om dina rättigheter som elev blev "åsidosatta" - bra att kunna detaljerna i situationen, för de kan vara viktiga.
    Du kan också själv ringa Skolverkets upplysningstjänst, berätta om din situation och fråga vad du har rätt till - tel.nr 08-527 332 00; tel.tid kl.9.30-11.30 och kl.13-15 på vardagar.

    Vänliga hälsningar
    Lycka till!

    Julia syv