Miranda
    Hej! Jag vill utbilda mig till socionom och på gymnasiet gick jag Teknikprogrammet. Där läste jag Matte 3b, blir det någon meritpoäng för den kursen då den inte behövs för socionom?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda; i teknikprogrammet ingår Matematik 3c; om du har godkänt betyg i matematatik 3b eller 3c och söker en högskoleutbildning som kräver matematik 2, så borde du få + 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 3 (jag skriver "borde" för att totalt kan man få max 2,5 meritpoäng); jag vet inte om du redan kanske har max i merit - t.ex genom engelska 7 och moderna språk 3 och 4 - i så fall kan du inte få fler meritpoäng.

    Hänvisning/Lästips!
    gymnasieguiden.se/informeras/merit