Hej Clara,

    om du redan nu är behörig till de högskoleutbildningar som du vill söka till - så prövas du i Biex och i BI urvalsgrupperna, icke-kompletteringsgrupper med de betyg som du har i ditt examensbevis.

    Om du läser kurserna på komvux /eller gör prövningar/ - och får godkända betyg i kurser som ger dig meritpoäng, prövas du med det nya, högre meritvärde ÄVEN I BII GRUPPEN, kompletteringsgruppen. De meritpoängen som du läser efter gymnasiet gäller inte i icke-kompletteringsgruppen, men gäller i kompletteringsgruppen.

     Vi kan ta ett exempel. Vi säger att du har alla B betyg från gymnasiet, förutom gymnasiearbete där man bara kan få E /eller F/ men betyg i GA räknas ändå inte i ditt jämförelsetal. vi säger också att du inte har några meritpoäng från dina kurser som du läste på gymnasiet. Du har då 17.5 i jämförelsetal och 0 meritpoäng, vilket ger dig meritvärde på 17.5.

    Nu säger vi att läser Engelska 7 och Matematik 3b på komvux och får betyg A i båda kurserna. Du får 1.0 i merit för eng7 och 0.5 - för matte 3. Du får också höjning av ditt jämförelsetal med ca 0.2 pga betygen i de nya kurserna är högre än genomsnitt av dina tidigare betyg. Ditt nya jämförelsetal blir med det 17.7 och så får du 1.5 i merit. Ditt nya meritvärde blir med det 17.7 + 1.5 = 19.2

    Du söker sedan till högskoleutbildning där matte 2 krävs för behörighet (om matte 2 inte krävs för behörighet, får du också merit 0.5 för matte 2)... men vi säger att du söker till Socionomprogrammet, där matte 2 krävs för behörighet. Du prövas i så fall i BIex och i BI grupperna med 17.5 i meritvärde och samtidigt prövas i BII gruppen med 19.2 i meritvärde.

    De "upplästa" meritpoängen gäller alltså inte i de icke-kompletteringsgrupperna, men de gäller i kompletteringsgruppen, BII, därför att du fick dem genom en Komplettering (efter det att du fick Examensbevis).

    Jag hoppas min förklaring blir till hjälp för dig!

    ANNA