Sushi
    Hej!

    Jag undrar om att kommer jag att får studiebidraget när jag är 20 år på gymnasiet?
    Jag har läst att man kan får studiebidraget till och med man fyller 20 år på vårtermin. och jag fyller 20 år på vårterminen i februari, kommer jag att vara utan studiebidrag i 5 månader tills sommarlov på mitt sista år på gymnasiet?

    Tack på för hand! =)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sushi,

    din fråga får du egentligen ställa till CSN, för det är deras regler och det är CSN som fattar beslut.
    Men så vitt jag vet så får gymnasieelever Studiehjälp hela vårterminen det kalenderåret de fyller 20 år och från 1 juli har rätt att ansöka om Studiemedel som ger mer pengar - så om en gymnasieelev fortsätter läsa på gymnasiet efter 1 juli det kalenderåret hen fyller 20 år, kan hen få mer än dubbelt så mycket i studiebidrag (eftersom bidragsdel av studiemedel är ca 3.000 kr/månad).

    Ingen gymnasieelev som läser på Heltid och inte skolkar, ska behöva vara utan studiebidrag. Att läsa på heltid och inte skolka är dock villkor som måste uppfyllas, annars betalar inte CSN ut studiehjälpen/studiebidraget.

    Liselotte