Saga

    Hej, går andra året på vård och omsorg. I detta program har vi inte inriktningar och väljer istället ”yrkesförberedande” eller ”högskoleförberedande” jag har då högskole och läser bla. Matte 2 Det går väldigt dåligt för mig och är rädd att om jag inte klarar matten så får jag inte ta studenten. Jag har mycket bra betyg i de andra ämnena. Min fråga är då om jag får F i matten, får jag fortfarande ta studenten då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,
    Med F i matte 2 kan du ändå uppnå kraven för examensbevis. Max antal F-betygsatta poäng i exam.beviset från gymnasiet är 250, och matte 2 går ut på 100.
    Så, det går att få ännu fler F men ändå kunna få ut exam.bevis. Men F-betygen får man inte ha i vilka kurser som helst (med det går bra att ha det i mattekurser som är högre än matte 1).

    Annars, så även med studiebevis så går man "ut" gymnasiet - skillnaden är att studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier, i Sverige.
    Studiebevis kan sedan kompletteras upp till examensbevis.
    Gör ditt bästa i matten! Vi håller tummarna!
    Mvh
    ANNA