Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    jag ser ingen anledning till varför du inte skulle få "poäng" för Spanska 2. Berätta gärna vilket program och vilken inriktning du läser. På vissa program är en eller två kurser Moderna språk obligatoriska ; men på alla program kan man läsa Moderna språk ändå (antingen inom Programfördjupning, inom Individuellt val eller som U-kurser, utökade, utanför programmets 2500 poäng).
    Om du inte vill eller kan uppge vilket program och inriktning du läser, vänd dig till SYV på din skola i så fall, men huvudregeln är den att alla kurser eleven läser på gymnasiet ska eleven ha betyg för och betygen ska finnas med i elevens Examensbevis (och om eleven inte uppnår kraven - i Studiebevis; eller om eleven hoppar av gymnasiet innan slutet av 3-dje året - i Utdrag från betygskatalogen).

    Du kanske tänker på Meritpoängen (extrapoängen) som man får för Moderna språk3 och 4 ? Det är inte obligatoriska att ha meritpoäng; dock är det mycket bra att ha dem, för att de ger fördelar när man konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar.
    Var god läs info om meritpoäng för dig som läser mot Examensbevis - på Gymnasieguiden.