Gäst
    Hej, jag har en bekant som jag försöker hjälpa till. Det är en kvinna, 52 år, som vill gå en Yrkeshögskoleutbildning. Frågan är om hon kan få Studiemedel? Jag tänker på hennes ålder. Har hört att CSN inte vill betala ut studiemedel för "de äldre". Stämmer det? mvh Tack för ett snabbt svar! G. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du och din bekant får gärna kika på www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav/aldersgranser där står det reglerna och även Diagram /"trappa"/ som visar på att det kalenderåret man fyller 52 år får man påbörja utbildning och få som högst 120 veckor med studiemedel. Nästa år, när man fyller 53 år - får man 100 veckor med studiemedel... så minskar antal veckor med studiemedel som man kan få t o m det året man fyller 56 år och sedan, det året man fyller 57 år - får man inte längre varken sig låna eller få bidrag från CSN för sina studier.

    Vänligen

    Julia SYV