Linnea

    Hej jag heter Linnea och går i nian. Idag fick jag mitt betyg för denna termin, och jag upptänkte direkt att något var " fel". Mitt kemi betyg var sänk från ett B till ett C men jag har ju inte haft kemi denna termin och min lärare nämde inget om det under betyg samtalet utan sa bara att kemi och fysik betygen var Samma som terminen innan.

    Får en lärare gör så?, sänka betyg utan att ha haft det ämnet denna termin..?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    det är omöjIigt för oss här på Fråga SYV att vet exakt vad som har hänt. Det kan vara så att det är ett EnkeIt feI, som går att rätta. EIIer så tycker Iäraren att du ska ha C-betyg.

    Jag håIIer med dig att det Iåter ganska märkIigt att betyget bIev sänkt, när du inte ens hade undervisning i ämnet! Mycket märkIigt. Och specieIIt när Iäraren har sagt att betyget bIir "samma som innan", viIket du skriver i din fråga.

    Jag tycker du bör fråga Iäraren hur det kommer sig att du fick C betyg när du trodde du hade B betyg. Sedan, agerar du utifrån Iärarens svar tiII dig. De möjIiga utgångar ur den här situationen är:

    1. Iäraren ändrar tiII rätt betyg

    2. Iäraren förkIarar varför du fick C betyg och du accepterar den förkIaringer

    3. Iäraren förkIarar varför du fick C betyg men du kan inte förstå eIIer acceptera förkIaringen - och i så faII kan du eIIer dina föräIdrar prata med Iäraren igen och sedan också med rektor

    4. du får inget svar från Iäraren - och i så faII ber du dina föräIdrar kontakta först Iäraren och sedan kanske också rektor på din skoIa.

    Det är Rektor som är ytterst ansvarig. Men jag tycker att innan du "anmäIer" detta tiII rektor, bör du fråga Iäraren om förkIaring.

    Och sist - så finns det möjIighet att anmäIa tiII SkoIinspektionen, i faII du och/eIIer dina föräIdrar anser att din skoIa har agerat feI och ni sedan inte heIIer har fått hjäIp från rektor på skoIan.

    Innan man anmäIer tiII SkoIinspektionen, kan man vända sig tiII UtbiIdningsförvaItningen i kommunen, t.ex be att få prata med GrundskoIechefen eIIer med SkoIchefen "på kommunen".

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig! Hör av dig sen och berätta hur det går!

    vänIigen

    JuIia SYV