Haris
    Hej! går mitt sista år i gymnasiet och vill söka en pt utbildning men går ekonomiprogrammet. Är det först och främst möjligt att söka till en pt utbildning via ekonomi programmet och den viktigaste frågan, är det möjligt att hitta en kurs som inte kostar. Har sett att många pt utbildningar kostar.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Haris,

    yrkeshögskoleguiaiden kan du se utbud av yrkeshögskoleutbildningar och t.ex. YH Massageterapeut >>> kan utgöra en bra grund för att senare kunna jobba som Personlig Tränare. Utbildning till PT kan finnas inom folkhögskola.

    Många PT har följande utbildnings- och/eller arbetslivsbakgrund: dietist, idrottsnutritionist, undersköterska, sjuksköterska, fysioterapeut (fd sjukgymnast), friskvårdskonsulent, ergonom eller lärare i idrott.

    Om det är viktigt för dig att just "PT" står i utbildningsnamn, då kommer utbildning med störst sannolikhet att kosta pengar och inte ge rätt till studiemedel (för så brukar det vara).

    Tänk också på att det är rätt Svårt att få jobb som PT/Personlig tränare i Sverige idag. Exempelvis F d professionella idrottsutövare kan också bli PT efter det att de har avslutat sina karriärer som aktiva inom sin idrott och när en "vanlig människa" konkurrerar om samma jobb mot en f d Världs-mästare inom sin idrott - så kan man lätt gissa vem som kommer att få jobbet.