Benyapa

    Hej jag är 18 år och har gått om två år nu. Första gången vid nian då mina betyg inte var tillräckligt bra för att anta till ett gymnasium. Fick kämpa jätte hårt för att gå upp betygen. Nu har jag kommit in på ett gymnasium och även gått om. Har fått gå om pågrund av högfrånvaro och mitt psykiska mående. Känner inte att syven på skolan jag går på hjälper mig heller. Har oftast vilja ta en distansutbildning då jag faktiskt gillar skolan men självaste att ta sig dit och vara i skolmiljön är väldigt stressande för mig. Antar att jag har gett upp på lite på gymnasium. Har svårt att besluta mig att fortsätta eller kanske hitta någon utbildning som jag kan plugga på distans. Älskar att studera och önskar att jag hade måendet och energin för att orka skolmiljön. Finns det någon distansutbildning som jag kan ta? Eller ett annat alternativ för mig? Som är som gymnasium fast utan skolmiljön?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    distansgymnasiet heter Korrespondensgymnasiet.
    Andra alternativ som jag kan komma på är Folkhögskolorna;
    Individuellt alternativ inom IM; - och kanske där gå delvis på praktik + läsa enligt individuellt anpassad upplägg i små grupper;
    självstudier + efterföljande prövningar;
    försöka få Utbildningsförvaltningen att bevilja hemundervisning (mycket dyrt för kommunen och svårt att få beviljat).

    Jag förstår att du har det svårt. Har du pratat med kuratorn? och med skolsköterska?

    • : Ja det har jag. Men hur söker jag till korrespondensgymnasium och finns det någon speciell meritpoäng?
    • Julia :

      korr.se/Ansökan (blädda ner lite på sidan där) finns info om hur man ansöker till vårterminen 2020 på Korr.

    • Julia : din fråga "finns det någon speciell meritpoäng?" har jag inte riktigt förstått...? Förklara gärna vad du vill veta. :)