Hej Axel;
    tanken är att man får En gymnasieplats. Om man ibland kan få 2 platser (eller ännu fler) är "fel i hanteringen" kan man säga... som beror på mindre bra samordning mellan olika antagningskanslierna, på tidsbrist eller på "mänsklig faktor".
    Som elev ska du tänka så här - du kan söka hur många olika alternativ som helst, men du ska prioritera - den skolan du vill gå på i första hand skriver du in som Val nr.1 /högst upp/.

    Riksintag har alla gymnasieskolor som är Fristående /på alla sina utbildningar/.
    Riksrekrytering beviljas av Skolverket på både fristående och kommunala gymnasieskolor.
    Riksrekrytering och Riksintag handlar om att du Konkurrerar med dina betyg i "vanlig ordning" och inte kommer sist i kön /efter elever som bor närmare till den skolan/; det spelar ingen roll vad det gäller antal platser man kan få.
    Man bör, som sagt, få EN GYMNASIEPLATS - för att du ska ju inte gå 2 olika gymnasiala utbildningar samtidigt - eller hur? :) Eller varför vill du ha flera platser? :)