Anton
    Hej!
    När folkhögskolor ska sätta ett omdöme hur gör de då? Jag har dyslexi tar de hänsyn till sånt. Jag har gått på en fhk i 1 år och tycker själv att jag har utvecklas något enormt. Om man är mindre bra på muntliga saker får man ingen 4.a. Allt måste vara på topp?
    • Ludmila : SYV är inte inblandade i betygssättningen eller om att ge Omdöme på en folkhögskola; det är Lärarens kompetens; därför kan inte SYV svara på den typen av frågor.
    • Ludmila :

      Hej! Det bästa du kan göra är att gå in på Folkbildningsrådet hemsida och titta. Ett omdöme är att man får en bedömning baserat på fyra kriterier som finns att hitta där. Alltså när eleven går ut så sätter sig alla lärarna som haft eleven och bedömmer utifrån de kriterier. Man tittar också på hur man tror att eleven kommer att klara fortsatta studier. Hoppas det har hjälp dig lite att förstå. Kriterier "tolkas" av lärarna. Så, det går inte att ge ett kort och konkret svar på din fråga, även om man så gärna vill. Med vänlig hälsning och lycka till! L.

    • SYV-ansvarig :

      På folkhögskolan skiljer vi mellan omdömen och behörigheter. Bäst information om detta kan du få på denna sida:

       

      https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/studieomdome-och-behorighetsintyg/

       

       

      Du ska skilja mellan behörighet, omfattning och omdöme. Om du är behörig i ett ämne så har folkhögskolan sagt att du har kunskaper som motsvarar lägst godkända betyg på gymnasiets kurs (betyg E). Då har du möjlighet att köra bilen på gatan (för att använda körkortsliknelsen). När du har tillräcklig omfattning så menar vi på folkhögskolan att du har studerat tillräckligt länge på skolan. Behörighet + omfattning på totalt 3 år ger behörighet till högre studier. Folkhögskolans studieomdöme är en prognos för hur så dina lärare på folkhögskolan tror att du kommer att klara av framtida studier. Omdömet har alltså inte med behörigheten att göra. Däremot kan man använda omdömet för att "tävla" om platserna till en utbildning på t.ex. högskolan. Då tävlar man med andra som också har fått sin behörighet till högre studier via folkhögskolan.

       

      När lärarna sätter omdömet så kommer alla lärare som undervisar dig att samlas och titta på hur du utvecklats under läsåret. De kommer att bedöma följande förmågor:

       

      • Kunskaper och färdigheter och utveckling av dessa

      • Förmåga till analys, bearbetning och överblick

      • Ambition, uthållighet och förmåga att organisera studier

      • Social förmåga

       

      Studieomdömet kan du få tidigast efter ett års studier heltidsstudier. Lärarna sätter det alltså i slutet av varje läsår. Du kan alltså få flera olika omdömen under din tid på skolan. När du söker till högskola och universitet så har du alltid rätt att använda det högsta omdömet (om omdömet från första året är bäst så kan du söka med det omdömet). Du måste närvara minst 80% för att du ska kunna få ett omdöme och det spelar ingen roll vilka behörigheter du då är klar med.

    • Daniel :

      Det svar/kommentar som David har lämnat här ovan, är tydligt och korrekt!

    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    så vitt jag vet, så samlas alla lärare som var "dina lärare" på en folkhögskola och samråder med varandra och försöker komma överens om vilket omdöme varje studerande har gjort sig förtjänt av. Det är ju Resultat, alltså vilka Kunskaper man har skaffat sig som Bedöms, inte hur mycket man har utvecklats under året.

    Jämför:
    En person har svårigheter i att lära sig köra bil. Men hen har under sin körkortsutbildning blivit mycket bättre på att köra, men ändå backar in i väggar; kör över soptunnor och glömmer att blinka höger-vänster när hen ska svänga... men Mycket bättre blev hen sedan hen började gå körskole-utbildning. Utvecklingen är enorm, men köra bil på ett säkert sätt kan hen ändå inte. tycker du den personen ändå ska ha körkort, för att hen har ansträngd sig och blev mycket bättre, jämfört med tiden när hen började? :)
    Oavsett vilka svårigheter man har, måste man uppnå en viss nivå för att få viss "belöning" ex. i form av högt omdöme.
    Har man dokumenterade svårigheter (t.ex intyg om Dyslexi), kan man få man hjälp i form av undervisning i små grupper; längre tid på proven; anpassade läromedel men det går inte att säga att pga dyslexi behöver du inte kunna lika mycket som andra, för att få samma omdöme.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    SYV är inte lärare och har inte kompetens att sätta betyg eller ge omdöme om studieresultat.
    Det jag vill bidra med här är att påtala följande:
    i fall du blir missnöjd med ditt omdöme (alltså om du tycker att du förtjänar högre omdöme än du fick) så har du rätt att klaga till Folkhögskolornas studeranderättsliga rådet. för info - se folkbildningsradet.se

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag fick nu svar från en av folkhögskolorna. Var god läs nedan:


         "Angående svar på den specifika frågan  om man tar hänsyn till om en deltagare har dyslexi - svaret på den frågan är ja, folkhögskolornas personal ska ta hänsyn till vars och ens utgångspunkt och eventuella svårigheter. Och är man mindre bra på muntlig presentation, eller tvärtom skriftlig, så ska man få möjlighet att visa sin förmåga på alternativa sätt. Så, man ska ha möjlighet att få en 4:a.

    Mvh".

    Frågor och svar taggade med 'Italienska 1' (5 st.)

    • Sara

      Byta ut kurs i syfte att erhålla högre merit?

      Hej! Jag gör prövningar i gymnasiekurser just nu där jag behöver höja alla mina B till A:n. Detta är förstås väldigt krävande, men jag har också ett C i kursen naturvetenskaplig specialisering som skulle ge mig ännu högre...

      Julia: : Hej Sara,i dokumentet Examensbevis kan inget ändras. Och de kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer inte räknas in. Alltså om Italienska1 inte ingår i ditt examensbevis,... Läs hela svaret
    • Josefin

      Vilken nivå är italienskan på?

      Hej, Jag går just nu årskurs 9 och läser spanska. Jag är intresserad av att byta till italienska på gymnasiet och undrar därför vilken nivå det är på kursen. Alltså om den är nybörjarnivå eller om man redan ska kunna grunderna?

      Liselotte: : Hej, Josefin,om du på gymnasiet börjar med ett nytt modernt språk - då är det Moderna språk 1, nybörjarkurs du börjar med; alltså behöver du inte ha några förkunskaper i det språket som du börjar läsa.VänligenL.
    • Frans

      Måste jag genomföra Italienska 1?

      Hej, jag går andra året på Östra Reals gymnasium på samhällsvetenskapsprogrammet inr. medier, information och kommunikation. Under mitt första år på gymnasiet gick jag Spanska 1 och gick ut den kursen med B. Av olika anledningar valde jag därefter att byta till Italienska 1. Spelar det...

      Julia: : Hej Frans, på samhällsvet.programmet är två kurser inom ämnet moderna språk obligatoriska - vilket betyder att utan BETYG i 2 kurser moderna språk kan man ej ta ut examensbevis. Utan... Läs hela svaret
    • Sandra

      Börja med kandidatprogram och byta till fristående kurser?

      Hejsan! Jag har tänkt att börja läsa en kurs i Italienska I 30p på Stockholms universitet då jag behöver 120p till att bli lärare. Därefter har jag tänkt att lägga till mitt andra ämne och tillslut KPU. Just nu jag har följande...

      Anna: : Hej Sandra, inom ett Program har man platsgaranti på kurser, som ingår i programmet. Om man läser fristående kurser, söker man till varje kurs separat och kan få besked att... Läs hela svaret
    • Joakim

      Årskurs 1 moderna språk?

      Hej jag studerar EkonomiJuridik första året på gymnasiet. I årskurs 9 valde jag bort mitt dåvarande språk och började med Italienska 1 i gymnasiet. Jag undrar om jag fortfarande har behörighet till högskola eller universitet?

      Milla : : Hej Joakim! Som du kan se i Programplanen för Ekonomiprogrammet ingår det 100 poäng Moderna språk (dvs en kurs) - obligatoriskt i programmet, båda inriktningar. Vilket språk eller vilket steg i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga