Jenny
    Hej!

    Jag går i nian nu och det är dags att söka till gymnasiet snart. Sanningen är att jag inte har någon aning om vad jag vill gå för program. Hur ska man veta? Jag har alltid tyckt bilar är intressant och det kommer jag nog alltid tycka. Men har också alltid vilja jobba i en affär också. Hur ska man veta vilket program man ska välja och tänk om man väljer fel? Jag vill ju tex inte jobba i en butik för alltid.
    Och om man söker in på Fordon och transportprogrammet behöver man veta något om bilar då? Kan man komma till ett program man inte har någon aning om?

    Hoppas du kan hjälpa mig ! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,

    jag tänker (utifrån det du skriver i din fråga) på inriktningen Transport>> på Fordons- och transportprogrammet. Kika gärna på det alternativet.

    På FT, inriktningen Transport lär man sig bli Yrkesförare, köra personbil, lastbil, buss och andra typer av fordon.

    Det är jättebra att kunna köra olika typer av fordon, om man vill jobba inom handel - i en affär eller på lager (truckförare) och som bussförare kan man alltid få sommarjobb och/eller extrajobb - om man t.ex läser på högskola eller på en yrkeshögskola och vill dryga ut studentkassa lite... :) I en affär behöver man ofta köra för att hämta varor (speciellt om det är en mindre affär, där alla anställda får hjälpas åt med att göra olika saker, som behöver göras).

    Om du väljer andra inriktningar på Fordons- och transportprogrammet, kan det också gå bra utan att ha förkunskaper om bilar, kanske i första hand - kika på inriktning Godshantering>> ; om du kan tänka dig bli Billackerare/fordonslackerare>> - kika på den här inriktningen>>

    Studie- och yrkesvägledare

    Det är dyrt att ta körkort. Inte alla har råd. Nu diskuteras det förslag om att ungdomar eventuellt ska kunna låna 25 000 kr. för att kunna ta körkort. Om det förslaget går igenom, vet vi ännu inte. Sedan ska man betala tillbaka (det är ju lån vi pratar om). Det är också så att lyckas med att få körkort för bara 25000 kr. är det ganska få som gör. Oftast kostar det mer. Och på FT, inriktning Transport har man möjlighet att få körkort - för personbil och även för andra typer av fordon. Man får dessutom betalt för att ta körkort, för du får studiebidrag från CSN. Och läser man som Lärling>>, får man mer betalt - 1000 kr extra i månaden.