Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Anders!

    Var i landet bor den eleven som frågan handlar om?

    Omvalsperiod ligger under våren men innan vårterminsbetygen är satta. Det är lite olika datum när omvalsperioden börjar och slutar - i olika län. I vissa delar av Sverige kan eleverna själva göra ändringar/omval men i vissa andra delar av landet - är det bara SYV på sin inloggning som kan göra ändring i gymnasievalssystemet (registrera omval).

    Man kan fråga sig varför kan man inte ändra sig efter det att betygen är satta? Jo, man kan alltid ändra sig men då kommer man med sin "sena ansökan" sist i kön, även om man har högre betyg.

    Om man skulle få ändra sig efter det att betygen är satta i början av juni, skulle inte antagningskansliet hinna administrera och genomföra antagning så pass snabbt att man skulle kunna få svar senast i mitten av juli. På vissa ställen i Sverige får man besked redan till midsommar.

    Var god meddela var i landet eleven bor eller se själv på www.antagningskanslier.se - hitta rätt antagningskansli och se när omvalsperiod är förlagt i den aktuella delen av Sverige.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare