Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Frågor angående spanska 3 och 4?
1Poäng
Ossian
Hej!
Har svårt med spanskan och undrar om man på något sätt kan välja bort spanska 4 men välja till något för att få de meritpoäng man inte får, jag går sambeteende på samhällsprogrammet.
Har även en fråga, enligt vår lärare är det nationella proven som gäller, om man får A-C på alla prov innan nationella proven och sedan får ett E så är E det betyg man får, eftersom det då är ”nivån man ligger på” i slutet av terminen, det är frustrerande då hela året tydligen inte spelar roll och att om man har en dålig dag och får F så är det kört, även om man får F i ett av de 4 momenten så blir det F, är det här rättvist? Ligger nog på E nivå så är väldigt orolig och det är väldigt många som undrar samma sak, snälla svara!
Tack
Hej Ossian, som jag ser, ställer du tre olika frågor:
1. moderna språk på samhällsvet.programmet - för att uppfylla kraven för examensbevis måste man ha betyg (även F betyg är ju betyg) i 2 kurser moderna språk; det är OK att ha betyg i exempelvis spanska 3 och tyska 1 eller spanska 3 och franska 1 eller t om i kurser inom ämnet "modersmål", men endast om modersmålet är ett annat språk än svenska språket;
2. du undrar också om det att "kompensera" med förlorade meritpoäng om man ej får max inom moderna språk, som är 1,5. Se gärna info på Gymnasieguiden/Merit - kort svar: det går att uppnå max i merit även utan meritpoäng för moderna språk;
3. du frågar också om hur det är möjligt att få samma betyg som man får på Nationella provet eller Slutprovet, även om man låg på högre nivå under kursens gång. Svar: det är läraren som sätter betyg och SYV är inte expert på betygssättningen. Men jag kan ändå försöka förklara: under kursens gång går man igenom endast Delar av det som ingår i kursen... vi kan jämföra med att man springer 5 km lopp... Löparen A var först vid 1 km kontrollen och vid 3 km kontrollen men sedan kom sist av alla - omsprungen av de övriga löpare, till mål (eller kanske inte alls kommer till mål, utan avbryter loppet) - ska då löparen A få guldmedalj? Hen var ju först under en stor del av loppet. Det är alltså, vad man uppvisar vid "målgången" som gäller. På vägen mot mål får man uppmuntran i form av "betyg på delar av kursen", som också funkar som en "fingervisning" - hur man "ligger till" så att man kan, om man har kapacitet till det, "skruva upp tempot" om man får lägre del-kurs-betyg än man tycker att man har kapacitet till att få. Precis som en löpare: om man håller mycket låg tempo i början och i mitten, hinner man inte komma i mål inom "rimlig tid" (man kan alltså inte räkna med att lära sig allt man behöver kunna få att få högt betyg under de sista dagarna - utan man måste lära sig tillräckligt mycket även under kursens gång. Hoppas mitt svar blir till hjälp! *** Vänligen ANNA
Frågor och svar taggade med 'testa gå på ett program' (2 st.)
Hej, Mitt barn funderar på att studera på IB men har hört att studietakten är hög. Är studietakten högre där än på "normalskolor"?
Julia: :
Hej K,
studietakten på IB är "heltid" och det innebär att elever lägger ner ca 40 timmar per "skolvecka" precis som på de andra utbildningar som går på heltid. Heltidsstudier är... Läs hela svaret
Hej! jag har valt Restaurang och Livsmedel som val, och har redan accepterat min plats osv, men jag har alltid velat att välja Fordon. För jag kan redan lite om bilar och motorer som jag tycker är riktigt kul.
Men jag tvekade alltid för jag var rädd för alla som jag kände sa att de är ingen...
Mikael: :
Hej Mikael,
om det finns plats på Fordons- och transportprogrammet på en av de skolorna där du vill gå, kan rektor ta in dig även när läsåret har börjat.... Läs hela svaret