Elvira

    Hej! Jag läser just nu min första termin på Civilekonomprogrammet (företagsekonomi) vid Örebro Universitetet. Tidigare har jag funderat på att studera till fastighetsmäklare och vill nu testa att läsa det på distans parallellt. Om jag har uppfattat det rätt finns det inget färdigt distansprogram till fastighetsmäklare utan jag måste då komponera ett eget program genom distanskurser. Jag fann att ni på Högskolan i Halmstad har en kurs inom fastighetsrätt på distans (https://www.hh.se/utbildning/kurser/fastighetsratt.html?event=10111) som är öppen för sen anmälan, jag undrar därför om den ingår för att bli fastighetmäklare? Utbildningen ska omfatta minst 120 högskolepoäng (hp) fördelade på följande kunskapsområden: fastighetsförmedling (minst 30 hp) civilrätt (minst 15 hp) fastighetsrätt (minst 15 hp) skatterätt (minst 7,5 hp) ekonomi (minst 15 hp) byggnadsteknik (minst 7,5 hp) fastighetsvärdering (minst 7,5 hp) Resterande 22,5 hp ska vara fördjupning eller breddning inom något av de nämnda kunskapsområdena eller inom nationalekonomi. Jag undrar dels om det är någon särskild ordning man bör läsa dessa samt om man kursen företagsekonomi som jag läser nu (första terminen inom civilekonomprogrammet) räknas som en kurs även till fastighetsmäklare alltså "ekonomi (minst 15 hp)"? När man söker "antagning.se" hemsida kommer det upp många olika kurser inom respektive kunskapsområde, är det då bara att själv välja eller hur fungerar det? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elvira,

    den kursen som du länkar till i din fråga kräver för att bli behörig söka den: " Behörighetskrav: Juridisk översiktskurs med handelsrättslig inriktning 15 hp eller annan motsvarande kurs i juridik." - alltså måste man först med godkänt resultat genomgått en sådan juridisk kurs á 15 hp., och utan det är man obehörig och kommer inte antas till kursen Fastighetsrätt, 15 hp.
    Ordning, i vilka kurser ska läsas, utgörs i mångt och mycket av vilka behörighetskraven som ställs, alltså måste man först bli behörig. Sedan ges inte alla kurser med start både höst- och vårterminen och ibland blir kurserna inställda. Det är alltså inte lätt at sätta ihop sitt program av fristående kurser och vi kan inte ge ngn garanti på att det går att göra. Man ska ha tur och vara envis, då kanske--- men det kan ta lång tid (om det, över huvudet taget, kommer at gå).
    Kika på info om den här distans-påbyggnadsutbildningen: pabyggnadsutbildning-med-fastighetsmaklarinriktning. Behörighet till den 60hp-påbyggnadsutbildningen beskrivs på hemsidan så här: Juridisk översiktskurs 15 hp, Affärsredovisning 7,5 hp, Ekonomistyrning 7,5 hp eller motsvarande.