lisa837659
    Hej,

    jag sökte socionomprogrammet med goda chanser att komma in, men blir lite förvirrad när jag läser om framtidsutsikter:

    Studievägledare, lärare, arbetsförmedligen, SACO påstår att det är jättelätt att få jobb och att det kommer bli ännu lättare i framtiden pga pensionavgångar inom socialtjänsten, men när jag pratar med yrkesverksamma socionomer säger alla att det är faktiskt svårt att få jobb, speciellt om man har ingen erfarenhet av socialt arbete (jag är bara engagerad som volontär + har jobbat mycket inom utbildningsbranschen) och att det råder viss overskott på socionomer i många kommuner.

    Jag är inte speciellt kräsen, men vill helst inte jobba inom HVB hem eller kriminalvården (kanske som sommarjobb eller liknande, men inte långsiktigt) och vill inte plugga länge för att bli arbetslös.

    Vad stämmer egentligen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    socionomprogrammet är 3,5 år (7 terminer). Om du börjar läsa hösten 2020, är beräknad tidpunkt för examen för dig - januari 2024. Det är ganska långt tills dess.
    Ärligt talat, kan ingen veta hur läget på arbetsmarknaden blir på flera års sikt.
    P.g.a att socionomprogrammet ger en mycket bred utbildning med många olika jobbmöjligheter + finns jobb som man kan få med 3-årig högskoleutbildning (inom vilket kunskapsområde, som helst***) så borde det inte vara omöjligt att få jobb efter socionomprogrammet.
    *** exempel på jobb som kräver "vilken som helst" 3-årig högskoleutbildning:
    Arbetsförmedlare
    Studiestödsutredare
    Utredare på FK.

    Kika även gärna på framtid.se/yrke/socionomyrken