Rebecca Emma Caroline

    Hallå hallå.

    Jag sitter här och funderar över en fristående motion som socialdemokraterna lämnade in 2015. De skriver:

    "Staten ska stötta den som vill utbilda sig – inte förhindra. Men trots detta finns det vissa lagmässiga hinder som försvårar för den medborgare som vill utbilda sig och ta igen högstadie- eller gymnasieskola i senare ålder. Ett sådant är att ett betyg som har beslutats och registrerats mer än åtta år före slutbetygets utfärdande får enligt kapitel 4:12 i förordningen om kommunal vuxenutbildning bara tas in i slutbetyget om rektor på grund av särskilda skäl medger det." - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/attaarsregeln-vid-gymnasiebetyg_H3022164

    Min förståelse är att Förordning (2011:1108) om vuxenutbildning är den senaste i sitt slag och således den som gäller. - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20111108-om-vuxenutbildning_sfs-2011-1108

    Jag har dels försökt hitta denna bestämmelse angående giltighetstiden i SFS (2011:1108) utan resultat.

    Jag har även spårat denna bestämmelsen till SFS (2002:1012) ; I vilken det står:

    (kap 4)

    "12 § [...] Ett betyg som har satts mer än åtta år före slutbetyget får bara tas in i slutbetyget om rektorn på grund av särskilda skäl medger det." - http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2002:1012

    Det nämns inte att denna bestämmelse har upphävts och ersatts, vilket det står under andra bestämmelser. Däremot står det att denna förordning har ersatts utav den jag nämnde tidigare (2011:1108)

    Min fråga är: Gäller denna åttaårsregel fortfarande? Om så är fallet, skulle ni kunna hänvisa mig till en källa. Stort tack! Rebecca

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    på sidan - skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/administrera-utbildning/registrera-och-utforma-betyg

    står det bl a följande:

    Hänvisning:
    4 kap. 9 § förordning om kommunal vuxenutbildning (2002:1012) där det bl.a står:

    SFS 2008:628 Förordning om ändring i förordningen (2002:1012) om kommunal vuxenutbildning kan laddas ner på lagboken.se/Lagboken/sfs/sfs/2008/600-699/d_185400-sfs-2008_628-forordning-om-andring-i-forordningen-2002_1012-om-kommunal-vuxenutbildning

    Övriga länkar:
    Förordningen om vuxenutbildning: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-20021012-om-komm_sfs-2002-1012/#K4
    Skolverkets webbplats om slutbetyg:https://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/slutbetyg-1.234395

    • : Tack för ditt svar Anna! Det jag tycker är förvirrande är att den senaste förordningen inte nämner denna giltighetstid alls. Men i vilket fall som helst, tänkte jag passa på att fråga om detta alltså inte elever som har fått betyg satta efter 2012? Får de behålla betygen i ett samlat betygsdokument utan att de blir ogiltiga efter 8 år?
    • Anna : De enskilda betygen (i de separata kurser) gäller tillsvidare. Det är Endast Om man vill samla in dem i ett Slutbetyg, som 8-års regeln träder i kraft; men även här görs det många Undantag; ex. om man har ett gammalt betyg i Matematik A men läser i år matematik 2 och får godkänt betyg - så säger man att man minns innehåll i matte A (matte 1) genom en högre kurs i samma ämne... och så tar man in ett gammalt Matte A betyg in i ett slutbetyg; annars så kan man många ggr genom Arbetslivserfarenhet påvisa att det finns anledning att tro att kunskaperna fortfarande är "levande".
    • Anna : Annars tänker jag att Prövningar är ett bra sätt att påvisa att man fortfarande kan det man fick betyg i för länge sedan; om komvux där man vill ta ut Slutbetyg hjälper till att anmäla sig till en prövning (svårt att hitta var lediga prövnings-platser finns) - och man får godkänt betyg på prövningen i en Motsvarande kurs, då tar man prövningsbetyg in i Slutbetyget... - och man hittar också på andra kreativa lösningar ... Jag håller med dig - bl.a tycker jag att det är "konstigt" att enskilda betyg gäller tillsvidare (ex. om man vill på nytt läsa Matte 1 och har godkänt betyg i Matte A sedan många-många år... så säger komvux "Nej, du ska inte behöva läsa om en godkänd kurs", men samtidigt så är betyget för gammalt för att tas in i ett Slutbetyg..!). Reglerna är inte alltid logiska, tyvärr! :(