Daniel
    Hej,

    min fru studerar just nu på SFI D och skulle vilja börja med SAS så snart som möjligt. Dock ändras kraven hela tiden för att få göra det nationella provet så att man behöver göra fler uppgifter innan man gör provet. Min fru känner att hon börjar tappa motivation då hon alltjämt ligger lika långt ifrån från att göra provet.

    Vi har även hört hur andra som invandrat har fått göra andra tester för att komma in på SAS utan att göra färdigt SFI D. Är detta möjligt på något sätt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    det är mycket individuellt hur snabbt man lär sig ett språk.
    När man får godkät betyg i SFI D har man kunskaper i svenska som motsvarar ungefär åk 6 i grundskolan. Det är sedan en ganska lång väg kvar innan man ex. kan kommer in på högskola/universitet... det kanske finns "vits" i att lära sig grunderna bättre - för att det ska bli lättare sen.
    Men känner man att man har kunskaper som krävs, kan man anmäla sig till Prövningen.
    Jag skulle råda boka tid för samtal med läraren, SYV-en och rektorn på skolan - om ni känner att trots tillräckliga kunskaper, släpps inte den studernade vidare - mot slutprovet för SFI D.

    Vänligen
    Julia syv