Helene

    Jag ska snart göra mitt gymnasie val och är lite osäker. Jag har kollat på kurserna i de program jag vill gå och de ända som intresserar mig är naturvetenskapsprogrammet, dels eftersom man läser till matte 4c och kemi 2/fysik 2. Detta är behörigheter jag behöver för att komma in på högskolelinjen jag vill. Men både matte och kemi har aldrig varit mima starka sidor.. Behöver veta om jag kan klara natur! Jag förstår att jag kommer få plugga mycket och det är jag redo på men jag är rädd att inte få godkänt i matte 4c till exempel.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helene,

    prata gärna med dina lärare i matematik och i de natur,vet ämnena som t.ex fysik och kemi.
    Att du är beredd att plugga mycket är bra. Men det finns ändå begränsat med tid och ork.. t.ex finns det endast 24 timmar om dygnet och du behöver även sova och plugga andra ämnen också... så det är inte endast viljan utan även förmågan: talangen och förkunskaperna, som måste "in" för att lyckas.

    Du kan se mattekurserna, hur det ser ut - på www.matteboken.se

    Dina lärare känner till dig och dina starka sidor samt de kraven som ställs inom kurserna; de kan därför ge mycket bra tips om vilka gymnasiala utbildningar som skulle passa dig bäst.

    Inriktning på Naturvetenskapsprogrammet läses från år2... och om du är osäker, välj gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar: Na/naturvetenskap och Na/samhälle... så, att du i så fall, kan välja från år2 inriktning "naturvetenskap och samhälle" då slipper du läsa matte 4 och fysik2 (och även kemi2 och biologi2).