Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tuba

    SAT (Scholastics Aptitude Test) Reasoning är det vanligaste ansökningsprovet som används av universitet i USA & som kan beskrivas som en variant av Högskoleprovet men SAT fokuserar mer på elevens förmåga att hantera stress & tänka logiskt. SAT är ett prov i tre delar: critical reading(testar läsförståelse & förmåga att fullborda meningar); writing  (innehåller en kort uppsats & testar förmågan att identifiera grammatiska & andra fel); mathematics  (består av frågor kring geometri, aritmetik, algebra, statistik & sannolikhetslära). För SAT test måste man registrera sig

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    det ser ut som att det är även

    den 3 juni 2017 som det är möjligt att skriva SAT provet på följande platser i Sverige:

    • : Men är det inte ett subject test som kommer att skrivas då?
    • : https://collegereadiness.collegeboard.org/sat/register/international står det inte här att subject test erbjuds under maj och juni 2017, och att SAT är vid oktober 2017?
    • Liselotte : Det bästa är om du får svar från just den skola i utlandet dit du vill komma - vilken typ av test de accepterar. Kanske kan de göra undantag också? Förklara för dem vilken typ av test som du har möjlighet att skriva i Sverige. Om de inte accepterar det, fråga i så fall på vilket test du kan påvisa för dem att du har tillräckliga kunskaper? Du kan ju inte göra ngt. prov som inte erbjuds. Fråga om de har några förslag. Om du har möjlighet att åka utomlands för att skriva provet - kan du i så fall se vilka prov och när som erbjuds i det landet dit du kan åka för att skriva provet.