Oskar

    Hej, jag undrar om det går att söka till högre utbildning i Sverige med ett QCE-diplom från Australien (highschool-examen från staten Queensland). Om det går, hur översätts betygen? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    har man utländsk gymnasieutbildning och vill komma in på högskola eller universitet i Sverige - måste man ansöka om bedömning av sin utbildning hos UHR; man ansöker då om Personligt Utlåtande - se info på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/info

    Relevant info finns även på den sidan där man gör ansökan till svenska högkolor och universitet - www.antagning.se; antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning

    Studie- och yrkesvägledare