Max

    Jag har studerat på gymnasiet men tog ingen examen utan fick således ett studiebevis. Jag har sedan i efterhand kompletterat de underkända kurserna (bl.a. historia och svenska) på folkhögskola, men om jag förstår rätt så krävs det att jag visar upp både mitt studiebevis och mitt studieomdöme för att jag ska anses uppnå grundläggande behörighet och gymnasieexamen. Min fråga är då om det finns möjlighet att plocka bort de underkända kurserna från studiebeviset? Anledningen är främst att jag tycker att det ser dåligt ut att behöva visa upp ett studiebevis med underkända kurser som jag numera är godkänd i (fast genom en annan skolform).

    • : Om du har fått dina kurser godkända via folkhögskola att din studiebevis samt studieomdöme inte uppladdats automatiskt i antagning utan man får göra det på eget hand. Fick du inte bra studieomdöme när du läste på folkhögskola?
    • Anna : StudieBEVIS laddas inte upp på Antagning.se pga det ger inte Grundläggande behörighet. Man kan behöva ladda upp studiebevis själv - det är lönt att göra om i det dokumentet finns godkända kurser som krävs för Särskild behörighet (om den behörighet ej finns bekräftat genom omdöme från en folkhögskola; för att folkhögskoleomdöme om särskild behörighet finns ju också...).

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Max!
    du kan på komvux göra planering mot examensbevis och då plockas det ut kurser från studiebeviset in i examensbeviset + nya kurser så att du uppnår kraven för examensbevis.
    I annat fall söker du till svenska högskoleutbildningar i BF-urvalet med Omdöme om grundläggande behörighet (från en folkhögskola) och då behöver du inte "visa upp" ditt studiebevis, över huvudet taget.
    Folkhögskola och gymnasiet-komvux är så pass olika skolformer att betygen/omdömen "beblandas inte"... alltså så söker du till högskola med EXAMENSBEVISET eller med Omdöme om grundläggande behörighet.
    Om sökande har både Examensbevis och Omdöme om grundläggande behörighet - då prövas de separat i Betygsgruppen och i BF-gruppen.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Hälsningar
    D: