Emma
    Hej!
    Jag ska läsa geografi - kandidatprogram (Göteborg) till hösten och har såklart gjort en del research för att se om det passar mig. Men det finns inte så jättemycket information om vad man blir efter utbildningen.

    Har velat bli lärare, speciellt geografi-lärare, ett bra tag. Finns det möjlighet till detta?
    Men då måste jag väl läsa till något mer ämne, man kan ju inte bara undervisa i ett ämne väl?
    Hade tex velat bli religion + geografi -lärare. Hur blir jag detta med min utbildning? Är det bara att lägga till ett ämne i min utbildning?

    Är främst intresserad över att jobba i Sverige i framtiden så ni får gärna ge tips på vad man kan jobba som här. Är främst intresserad av miljö och natur. Har gått samhälle-samhälle.

    Börjar tveka på om detta verkligen är rätt utbildning.

    Hoppas det inte blir för rörigt nu.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    lärarutbildningar är "under översyn", och förändringar (kanske rätt stora) kan införas... men som det är idag, så finns det 2 huvudvägar att gå om man vill utbilda sig till lärare: antingen hittar man ett lärarprogram som passar och söker till det ELLER läser de ämnena som man senare vill undervisa i och försöker komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Att på förhand veta vilka KPU som ska erbjudas om några år - och var... är omöjligt.
    Det som är gemensamt för KPU är att det är utbildning á 90 högskolepoäng = 3 terminer på heltid, men vilka ämnen de är inriktade på; och om programmen är på distans samt studietakt /från halvtid till mer än heltid... har funnits upplägg på KPU på 125% av studietakt och utan lov, så att man kunde bli klar på ett år, i stället för 1,5 år/.

    Ska man bli behörig lärare, utan att ha läst ngt. lärarprogram, ska man vara beredd på att det är "rörigt"; man får leta info själv, kontakta studievägledare på lärarutbildnignar, söka olika möjligheter och hoppas på tur. Det som gäller idag, kanske inte alls gäller nästa år. Utbildningsutbud förändras och reglerna - likaså.

    Förutom lärarutbildningar - om vi pratar om vad man kan bli efter kandidatprogrammet i geografi... - prata med studievägledare på den aktuella utbildningen, med lärare på utbildningen och med programansvarig, be att få veta vad deras tidigare studerande jobbar med idag. Annars så kan man med en 3-årig högskoleutbildning (vilken som helst) även söka jobb som Arbetsförmedlare, Utredare på olika Myndigheter, ex. Studiestödsutredare på CSN; som utbildningsadrministratör på högskolor/universitet och som medarbetare i olika projekt. Se också info om yrken: Geograf >>, Kulturgeograf >>GIS-utvecklare >>.