Sara

    Om man tex går natur natur och matte 4 ingår i sin examen, och sedan söker till ett program som bara kräver matte 2 eller 3, får år man då extra merit för matte 4 eller bara för 3? Och om ja exempelvis gårr Samhäll o läser matte 4 edter studenten, får jag merit för matte 4 om jag söker till tex jurist som bara kräver matte 2

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    du får gärna se info om meritpoängen - på gymnasieGuiden.se/merit
    Mattekurserna ger meritpoäng från matte 2, om programmet ej kräver matte för särskild behörighet. Om du söker till juristprogrammet, så ger matte 2 en halv meritpoäng och sedan matte 3 och 4 också var sin "halva" och på så sätt uppnår man max antal meritp. inom matte.
    Skillnaden mellan att läsa kurserna på gymnasiet eller efter gymnasiet kommer ligga i vilken urvalsgrupp man kommer att prövas. Med kompletteringar prövas man i BII där det är ofta svårare att komma in. Men om man redan innan komplettering var behörig, då prövas man i både BI och i BII (med lägre meritvärde i BI och med högre meritvärde - i BII).