Maria

    Hej! Jag har utländska betyg, och saknar behörighet på svenska. Jag vill också höja mina poäng. Tisus provet ger poäng så kan jag använda att höja mina poäng? Eller den enda väg att få poäng är SAS3??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    om du inte har läst SAS 3, råder jag dig läsa den kursen, och detta oavsett om du ska göra TiSUS eller inte.
    Jag tänker på att TiSUS kan ju bli inställt på grund av Covid-19. Så, när du ska kunna skriva TiSUS nästa gång kanske inte idag går att få information om.
    Sedan, är det också rätt svårt att få godkänt resultat på TiSUS (speciellt efter kort tid i Sverige).

    uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter läser man om att TiSUS kan omöjligen påverka meritvärdet:

    Svenska 3 eller SAS 3
    Betyget i svenska 3 eller SAS 3 kommer räknas in i ditt meritvärde. Får du betyget A kommer ditt meritvärde att höjas något.
    Betygen i svenska 1 och 2 (eller SAS 1 och 2) kommer räknas in endast om de höjer ditt meritvärde.
    Alltså, min rekommendation är att du försöker få A i betyg i alla tre kurser: SAS 1, 2 och 3. På så sätt kommer du höja ditt meritvärde "något" (inte mycket men lite grand, vilket är ju också är bra!).
    Vidare kan du försöka få högsta betygen, A, i de kurser som finns på listan på kurser som kan höja ditt meritvärde, om du har utländska gymnasiebetyg.

    • :

      För att räkna mitt utländsk meritvärde ska jag lägga sas1,2 och 3 om 1 och 2 höjar mitt meritvärde?

    • Anna : Ja, läs mitt utökade svar, ovan. :)